20 maj 2009

En timme är en Minut.

Med tankar från låten med samma namn från bandet Kent

När tiden går fort blir en timme som en minut, när tiden går långsamt blir det snarare tvärtom.
Jag minns när vi väntade på besked, hur minuterna blev lika långa som timmar. Jag minns glada möten som tog slut alldeles för fort, när tiden bara rinner iväg.
Men egentligen är det samma timme, och samma minuter. En timme kommer alltid att vara 60 min lång, en minut 60 sekunder.
Oavsett vad vi gör, kommer tiden vara densamma. Det är bara vår uppfattning som skiljer sig från regeln.

Unna sig 5 min till att andas, läsa en tidning, mysa med hunden, krama en när kär vän, läsa ett till kapitel i sin bok. Kommer inte göra allt för mycket, det är trots allt 5 min.
Jag brukar stanna till, vänta i ungefär 3 min innan jag fortsätter, ta ett djupt andetag och lyssna till stillheten.
Ibland stannar jag min pojkvän, tar ta i honom och kysser honom ömt och länge, tar mig de 30 sekunderna för att visa hur mycket jag älskar honom.

Tiden kommer aldrig att ändras,
men till slut står du där och önskar att du hade gjort mer, att du hade levt mer, att du hade sett ditt barns första steg.
Det är ingen synd att andas, att ta det lugnt.

En timma är en minut.

Inga kommentarer: