28 november 2009

Kloklippning.

Vi har haft många fighter jag och Kastor gällande kloklippning, men idag så fick vi får första lugna stund.
Jag läste i boken "Kontaktkontraktet" om hur författaren mötte en hund med problem gällande just kloklippning. Jag tog lite av dessa tips.

Jag la kastor ner och borstade honom (vilket han älskar) och sedan tog jag tag i hans tass, när han inte ryckte med den släppte jag tassen.
Sedan la jag klosaxen emot, och släppte tassen när han var lugn.
Därefter gick det hur bra som helst att klippa alla klor, mycket beröm eftersom han inte ens ryckte undan tassarna.

Glad Ronja :)

Hittat en fin "Hundträningsklubb", som en brukshundsklubb fast ingen medlemsavgift, de verkar ha väldigt roliga aktiviteter och håller till i aspudden (vilket är väldigt nära mig). Äntligen, då kan vi börja med rallylydnad och jag nosade även på deras "Skogsaility" kurs :) detta väckte mycket förhoppningar om kul träning för oss båda.

Saken är att jag måste välja, antingen träna hund eller träna mig själv, tappat taidon vilket är sorgligt, men jag har tagit en paus från mycket nu gällande studierna, utom Kastor, vi ska ha en rolig vår är tanken och en mysig vinter (hoppas på mycket mycket snö!)

Inga kommentarer: