25 juni 2010

Befrukta marken

Midsommar är en utav de få högtider som vi erkänner härstamma ifrån den tid då inte kristendomen styrde vårt land.
Jag tror det är lite därför jag tycker om den, tanken att vi ber till gudarna att få jorden befruktad. Om jag någon gång i mitt liv börjar odla något, känns det som att en utmaning är att ha en biodynamisk odling, vara en hippie-bonde helt enkelt.

Ikväll blir det ingen midsommar-stång, utan bara en gräsmatta med vänner och en engångsgrill. Att träffa sina vänner bringer verkligen god energi, och just denna sommar är till för att kunna samla krafter inför den kommande hösten. Hösten som ska innebära plugg (när jag kommer in), jobb med småbarn och självklart rusta upp lägenheten inför den kommande mörkret.
Åren går fort, och det innebär att snart är det tankar inför Sweden rock som gäller.

Jag kommer nog prata lite med mina småplantor idag, och även se om vi kan få tag i lite jord för vitlökarna som simmar i vatten. Först ska jag städa allting inför kvällen.

Glad Midsommar!

Inga kommentarer: