8 september 2010

Att välja sina prioriteringar

Jag har verkligen svårt inför det kommande valet att bestämma mig vad som egentligen är viktigast just nu i mitt liv. Jag har en hund, och till kommunalvalet skulle jag helst vilja rösta på de som skulle kunna tänka sig att bygga en rastgård, eller åtminstone ställa upp grindar överallt i badet om hösten och vintrarna.
Känns väldigt tråkigt att vi ska behöva använda oss utav just badstället när det inte går längre om somrarna.

I riksdagen vet jag verkligen inte, och känner mer för att sympatirösta för att ge partiet mer plats i riksdagen. Bäst skolpolitik har högern, eftersom de vill införa lärlingsprogram vilket överstämmer med mina ideal över hur skolan ska se ut, men nu går jag inte i skolan och jag har inga barn heller, så det känns rätt under-prioriterat.

Det som jag verkligen brinner mest för är djuren, och deras mående, jag står väldigt mycket för ekologiska varor och tycker att vi borde ha en djurskyddsmyndighet som faktiskt kan se till att regler följs här i landet. För även om en produkt är ekologiskt kan du inte helt veta om gården har skött sig, jag har praktiserat på en ekologisk gård som lät korna kalva rakt på gödselpallen, inga kalvningsboxar fanns det och sedan separerades kon och kalven på en gång.
Jag pratade med mina handledare och de berättade att även om bonden hade blivit anmäld hade an lyckats snacka sig ur det hela.
Att snacka sig ur så lätt när det handlar om djur, visar helt enkelt att vi inte lägger så stor vikt på hur djuren mår egentligen.

Jag tror att det blir miljöpartiet för min del, för i år lär jag rösta för djuren. Och det känns som att det bara är miljöpartiet som prioriterar djuren, och det behövs lite sånt också i riksdagen.

Inga kommentarer: