28 februari 2010

Lydnaskursens avslut.

När någon nämner ordet "lydnadskurs" låter det genast som att man ska gå till en kurs där hunden lär sig lyda dig. Som att det är hunden som går kursen.
Jag ser lydnadskurs snarare som en kurs för mig, att det är jag som ska lära mig läsa av hundens signaler och lära mig att få honom göra det jag vill.

Sista kurstillfället tränade vi hundmöten med hjälp utav ett uppmärksamhetsljud. Mitt ljud är ett "puss-ljud". Så när vi mötte en utav kursdeltagarna, gör jag puss-ljudet och kastor riktar sin uppmärksamhet mot mig istället för hunden, och där får han massor av beröm.
Detta gick verkligen hur bra som helst, han lyssnade och var väldigt uppmärksam. Det kommer nog inte vara lika enkelt när vi möter en hund på promenader här hemma, men det kommer definitivt vara enklare.

Sedan fick vi diplom och kursen var slut.

Så vad händer för mig och Kastor nu?
Skvallerträning och åter skvallerträning. Uppmärksamhetsljudet är en bra bit på vägen för att kunna ha Kastor lös, så nästa steg är att lära honom att skvallra på saker istället för att jaga dem.
Vi ska dessutom köra med löplinan minst en gång per dag för att börja minska med "koppel-förandet" och använda mitt kroppspråk mer.

Som alltid när det gäller unga hundar, kör jag med "ett steg bakåt, två steg fram". Varje dag kommer inte vara den andra lik, men vi börjar närma oss med myrsteg emot det stora slutiltiga målet!

Inga kommentarer: