27 februari 2010

Vi kör med löplina,

Efter att jag fick en bra genomgång på hur jag ska använda löplinan under lydnadskursen, blev jag sugen på att fortsätta hemma.
Jag och Kastor har tendenser att vara lite off med varandra, han verkar ha bomull i öronen och jag är helt enkelt inte rolig att komma till.

Men nu körde jag på med löplinan och bestämde mig för att strunta i alla känslor som sa "Det kommer gå åt helvete".
I början har vi problem med kommunikationen. Han springer och struntar i mig, och jag försöker ständigt med att få hans uppmärksamhet. Vilket inte går alls. Jag börjar nästan ge upp, men då kom det som en blixt.
Han började ta kontakt med mig och jag börjar använda kroppen på ett annat sätt att kommunicera med. Vi springer lite längs vägen fram och tillbaka, samtidigt som vi leker lite med varandra.
Det var otroligt roligt, tills en joggare kom som Kastor också ville leka med. Joggaren blir lite småbitter och muttrar "Håll i din hund".
Till mitt försvar måste jag säga att jag glömde bort omvärlden lite och det var bara kastor i min värld.

Härlig upplevelse och en hopp om en framtid där jag kan ha honom lös. Denna vecka ska helt tillägnas åt skvallerträning och löplina. Kanske en tur till djurgården.
När jag inte ska ta igen mina skoluppgifter vill säga.

Ska jag börja tänka på att jobba med djur igen?
Efter detta basår är tanken att jag ska ta ett sabbatsår, jobba i stall och bara göra sånt som är roligt. Kanske gå lite kompletterande kurser på halvtid och distans. Framtiden har jag lagt lite ur fas. Jag vill jättegärna hålla på med djur, men inte vara stallarbetare hela mitt liv, eller jobba som djurskötare.
Biolog, det är ett alternativ men det är en tuff utbildning med mycket kemi (som jag tyvär har svårt för), funderar smått även på biologilärare, men vet inte hur jag ska kunna hantera bråkiga elever.

Det är svårt detta med framtid, så att jobba ett tag och bara lägga energi på det, kanske får mig att bli motiverad till skola och utbildning igen.
Tills dess får jag helt enkelt hobby-läsa etologi och anatomi, läsa djurbloggar som "Ett liv för djuren"

Ikväll
Då blir det att träffa nya trevliga människor och lyssna på härliga artister.

Inga kommentarer: