9 maj 2010

Droger, medicin och alkohol.

Läste ur Johannas blogg ett inlägg om varför hon är nykterist. Bra inlägg, detta kommer inte vara ett "hon-är-ju-totalt-korkad" inlägg, utan jag började snarare fundera.

Beroende är ett begrepp som används i samband med olika ämnen, substanser, som alkohol, narkotika och vissa läkemedel. Beroende innebär att du använder en substans på ett sätt som du inte längre klarar att styra över. Ofta börjar ett beroende med ett behov av att döva känslor, som ångest och nedstämdhet, eller för att söka spänning.


Jag har sett en baksida utav missbruk, och ser absolut inte missbruk som något man ska eftersträva, men nu finns det inte bara alkohol och drogmissbrukare, vi glömmer den stora delen av människor som lever på sina olika typer av tabletter. Vi verkar ha tabletter för det mesta, när du är deprimerad, när du behöver vakna, när du behöver sova osv.
Med en god vän har vi haft en rad diskussioner huruvida medicinska preparat är bra att ta i samband med att försöka må bättre, detta har då människor hållit på med innan vi kom på detta med antidepressiva, nämligen alkoholen och psykedeliska droger.
Jag kan jämföra utan dåligt samvete antidepressiva med droger, vi leker med kemiska reaktioner i hjärnan.
Jag är inte så mycket för att förse kroppen med mycket kemiska preparat, utan har jag ont eller mår så sjukt dåligt, finns det en anledning och jag vilar hellre under huvudvärk eller pratar med någon om mitt mående.
Dock kan jag inte bara sitta här och skriva att "läkemedel är det dummaste vi någonsin gjort, lid och ta smällen", när människor behöver smärtstillande för att fungera.
Men att alkoholen som tidigare verkade som antidepressivt och smärtstillande, numera är för fester och sociala sammanhang och då är det dåligt?

Svårt ämne att ta i, då det finns så mycket delar över det hela.
Allt som går över till missbruk är dåligt helt enkelt.

Inga kommentarer: