30 maj 2010

Jämnställdhet i all ära

Något jag oftast undviker är feministiska diskussioner (och även veganer, militanta köttätare, konservativa kristna... osv). Dels för att jag inte riktigt har kunskaper i det området, mer än mina egna åsikter.

En låt som speglar mina åsikter bra är "Stupid Girls" av artisten Pink

Låten hånar i princip alla "dumma tjejer", men den verkligen har en innebörd också, att hur tjejer framstår som sexuella objekt, idioter och allmänt idiotiska. Många gånger har jag fått höra "Ronja, du är ingen tjej", för att jag inte sminkar mig, går väldigt ofta i okvinnliga kläder och är mig själv helt enkelt.
Så är det så att alla tjejer bara är ett objekt för att se snygga ut och inte ha någon som helst personlighet?

What happened to the dreams of a girl president?
She's dancing in the video next to 50 Cent
They travel in packs of two or three
With their itsy bitsy doggies and their teeny-weeny tees


Ett intressant filmtest också, "bechdeltest", ett test där filmen ska uppnå bara tre krav för att komma med

1. It has to have at least two women in it
2. Who talk to each other
3. About something besides a man


Det som är sjukt är att det är få filmer som är med, färre filmer än vad som förväntas. I sverige har vi det jämställt på en sådan nivå att jag är nöjd, men finns det ens några svenska filmer som uppnår de tre kraven?

Att tjejer och killar är genetiskt olika, även på ett psykiskt plan, tror jag mycket på, såvida vi inte har utvecklats så långt ifrån djurriket att vi kan kalla oss könslösa.
Jag säger såhär
"Vissa har förutsättningarna, ALLA har möjligheten!"
Det sjuka är att vi har fått det inpräntat att tjejer inte har några förutsättningar för något, utan stämplas åter igen som PMS monster som ska ta hand om barnen, kanske. Att de kvinnliga orden oftast är förnedrande,
"du slåss som en tjej, nu är du allt tjejjig, sluta vara en sån tjej"
Medans att bli kallad manlig är oftast positivt.

Det är sådana saker som skulle få mig att rösta på FI och bli en extrem feminist.

Inga kommentarer: