2 maj 2010

Hur lär jag mig?

Vi pratar mycket idag om olika typer av inlärningsmetoder och pedagogik, och trots detta har jag bara haft ett par stycken lärare som lyckats få mig att koncentrera mig på vad personen ifråga säger.
Jag har koncentrationssvårigheter, och kan i många fall försvinn bort i andra tankar, även om jag pratar med en annan person så räcker det att den personen jag pratar med berättar något ointressant så faller jag iväg, då brukar jag byta ämne helt.

Under en föreläsning är det lite svårt att kunna byta ämne helt och hållet, vi är ju där trots allt för ämnet. Jag har under mitt helvetiska tekniska basår haft föreläsning med EN lärare som lyckas hålla i alla fall min koncentration uppe.
Jag vet inte varför, men jag tror att det är att han skojar lite då och då, har roliga pedagogiska bilder på powerpoint-presentationen och har en uppiggande röst.

Det måste vara så otroligt svårt som lärare att bibehålla elevernas uppmärksamhet, speciellt under en föreläsning där du ska sitta still och lyssna i säkert 45 min utan paus.
För mig fungerar konceptet med grupper, där man får diskutera och samarbeta, eller att under föreläsningen plötsligt får en uppgift där du ska skriva ner och tänka över det han har sagt.

I öst är jag förberedd för ett läsämnes-kurs, inget mera logik och raka spår utan mer tankar, funderingar och meningar som ska memoreras. Detta oroar mig, då jag aldrig vart ett vidare läshuvud, men jag ska försöka diskutera, skriva ner stödord, vara sådär sjukt ambitiös. Får se om tanken övergår till handling, i värsta fall får jag väl stänga in mig i bibliotek 60 timmar i veckan.

Inga kommentarer: