21 december 2009

Bara en mes

Pacifism (av engelsk pacifism, ytterst av latinets pax, ”fred” och facere, "göra") är en hållning till krig som på religiös eller etisk grund avvisar användningen av våld som medel att lösa konflikter.

Jag är en pacifist.
Snöbollar är farliga, leka med hets slutar bara med att någon gör illa sig, att med våld bestraffa är något jag inte alls tror på.

Samtidigt som jag tyckte det var kul att sparkas och slå-emot-killkompisarna-i-grundskolan-trots-att-jag-fick-stryk.
Dock är jag inget fan av soft-air-krig, krigsspel/filmer, militärer i filmer, folk som slår sina barn/djur för att lära dem att de gjort fel.

Jag är en MES.

2 kommentarer:

Papperskatt sa...

Det gäller att göra skillnad på lek och allvar. Jag är emot krig, jag tycker det är ett extremt onödigt sätt lösa konflikter, men jag tycker inte du borde likställa airsoft-spel (inte krig, för det är det inte) med verkligheten. Folk har alltid lekt tjuv och polis eller cowboys och indianer, men det betyder inte att de blir iskalla soldater som skjuter allt som rör sig när de växer upp.

Att leka lekar som kan sluta i att någon gör illa sig måste ske, så man kan lära sig undvika att våld händer.

Veronica sa...

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR.
Kram på er. / Maya med flock