29 december 2009

Hundkompis.

Idag fick Kastor leka med en collie
som heter Tonie(kommer ej ihåg men något åt det hållet). Det var väldigt kul att se hur de pratade med varandra, och hur Kastor betedde sig.
Collien var inte så gammal, 6 månader, Kastor är själv lite mer än 9 månader.
Kastor visade att han var äldre (kan det vara för att Kastor har kommit in i sin könsmognad men inte collien?), och Tonie visade underkastelse.
Som den finska lapphund han är pratar Kastor väldigt mycket genom att skälla, han är en skällande vallhund, så när det innefattar liv och rörelse så blir det mycket skäll från hans sida.
Tonie fick inte riktigt springa som han ville, och jag tror det beror på att Kastor ville visa att han var större och bättre.
Något som jag märkt gällande vallhundar är deras "leka tafatt", de tycker verkligen om att springa fram och tillbaka.
När Kastor är riktigt lycklig springar han runt runt runt :)

Att se på hundspråk såhär är verkligen intressant.
Något som alltid har fascinerat mig är etologi, och det är också en anledning till att jag vill skaffa en till hund så småningom.
Men vi vet inte ännu om vi har ekonomin får två hundar, det blir dubbla kostnader på det som Kastor redan kostar.
Veterinär, försäkring, mat, kurser, you named it. Första kostnaden är inte så farlig med det är kostnaderna där efter.

Sökte ett jobb för ett tag sedan
som en simlärare, eftersom jag älskar att lära ut och har funderat på detta förut, arbetstiderna var dessutom lagda på helgerna, vilket gör det enklare för mig.
Idag fick jag svar, och jag är nu kallad till intervju, vilket känns riktigt bra. Jag sökte dessutom sommarjobb på kolmården, som djurvårdare, spännande då jag saknat att jobba fysiskt med djur, och under sommartiden är det roligast (+ att det är lite mer spännande än kor och hästar).

Om jag får jobb kommer jag kunna lägga undan mer hundpengar, allt för att kunna gå fler kurser och målet är att kunna sätta Kastor på hunddagis under dagarna. Dessutom kommer jag kunna spara till en till hund i framtiden (vill att Kastor är lite äldre först)

Vad bli nästa hundras?
Jag har tid att bestämma mig, men det lutar åt en mindre ras, möjligtvis en Pudel eftersom jag tycker de är charmiga (tack vare Daniels familjs hundar), i min stora drömmar vill jag någon gång äga en Saluki, en vinthund, men det blir först när jag vet var vi kan släppa lös hundarna, kanske när jag skaffar hus?.
Bouvier ligger också varmt om hjärtat, jag växte upp med systerns hund Nelli, som var ett stöd igenom mycket och jag har de finaste hundminnena ifrån henne.
Glömmer aldrig när hon livräddade oss från vattnet om vi plaskade för mycket.
Hon var lite som en extramamma ibland.


Jag är dessutom
Sugen på att skaffa något burdjur, men först när jag kommit iordning med mitt liv och lägenheten. Kanske råttor, men jag vet inte, det är verkligen bara en tanke i nuläget inget mer.

Nu ska jag plugga till omtentan i matte. Måste se till att jag inte glömt något.

Inga kommentarer: