15 december 2009

Livet är större än materiella ting.

Låtrad dragen ur låten "Stjärnorna finns här" av Kapten Röd.

2) motsv. MATERIALISM 1 b: person som blott ser till timliga fördelar, sin egen lust l. bekvämlighet o. d., oidealistisk, krass människa.
(Svenska akademins ordbok)

Jag har nog aldrig kallat mig själv för en materialist. Presenter och saker gör mig oftast inte lyckligare än vad jag är nu, levande ting gör mig däremot väldigt lycklig.
Men även där måste jag säga att det inte alltid stämmer.
Som en typisk tjej, så har jag gärna mycket varitation av kläder och skor, allt för att kunna utforma min stil varje dag, lite i taget.
Jag gillar att längta efter att få saker, sukta efter dem och sedan efter några veckor av eftertanke köpa dem. Sparar pengar.
Gör detta mig till en materialist?

"Livet är större än materiella ting" får mig snarare att tänka på de människor som blir kallade för "prylbögar", att man visar status med den senaste mobilen och största huset, skryter gärna om det senaste man har inskaffat och på något vis försöka få igenom en högre social status genom detta.
Att deras liv går ut på att skryta om dyra saker...

Det är svårt.
Jag är kanske en materialist men ingen överdriven materialist, jag har gärna saker omkring mig som underlättar vardagen, dator, överstrykningspennor, ljus, mobilen.. m.m.
Ingenting kan dock ersätta min glada hund (djur är INTE saker!) och en trevlig fika eller möte med en god vän.

1 kommentar:

Papperskatt sa...

Skulle inte kalla dig materialist, du använder ju prylar för att underlätta din vardag, de är inte din personlighet. Det sista man tänker på när man tänker på Ronja är de prylar du har. När jag tänker på Ronja tänker jag på dig och Kastor! Och han är inte en pryl iallafall! <3