17 mars 2010

Holi.


(videon är från en mysig blogg som heter Galadarling en blogg jag varmt rekommenderar)

En vårhögtid där folk går runt och skvätter färg på alla de möter (bland annat).
Jag tycker att vi saknar såna här levande och färgglada högtider (vad har vi, pridefestivalen?). Holi är i förvisso en hinduisk högtid

Holi, also known as Dhuli Vandana in Sanskrit,also Dhulheti, Dhulandi or Dhulendi, is celebrated by people throwing coloured powder and coloured water at each other. Bonfires are lit the day before, also known as Holika Dahan (burning of Holika) or Chhoti Holi (little Holi). The bonfires are lit in memory of the miraculous escape that young Prahlad accomplished when Demoness Holika, sister of Hiranyakashipu, carried him into the fire.(Wikipedia)


Jag var därför tvungen att se vad vi i Sverige har/hade för högtider.
Vårblotet var något vi höll på med tidigare, där vi välkomnade gudarna och makterna Vår, Freja, Frej, Gerd, Jord, Tor och Siv, genom ett offer (om jag förstår min tankegång rätt). Det hålls vårblot fortfarande via Sveriges Asatrossamfund, är det inte trevligt att möta en massa människor och dansa?
Jag ar lite av förkärlek till nordisk mytologi, även fast jag inte gillar direkt "offer-till-gudarna", tycker vi kan vara vänliga och glada istället.

Då för det vidare till valborg, en dag där ungdomar super sig fulla eller när folk bevittnar en majbrasa. Jag har inte vart nära en majbrasa på väldigt väldigt länge, kanske något jag ska försöka med i år?
Dock känner jag att det är en högtid där man ska bara supa sig redlös, som nyår har blivit ungefär.
(men det gjorde de nog duktig under vårbloten också...).

Detta är våra högtider där vi firar vårens ankomst. Jag ger mig inte in på påsken, och det jag läste (förvisso på wikipedia) så har inte de högtiderna något med våren att göra.

Men inget slår nog Holi, jag skulle nog en gång i mitt liv vilja uppleva denna högtid, kasta färg på folk och springa runt och vara färgglad och glad över att våren äntligen är här!

Inga kommentarer: