16 oktober 2009

Det här om drömmar.

Alla djur drömmer, många gånger ler jag åt Kastor när han småskäller och jagar sina byten (han springer väldigt fort). Övertygad om att fler djur än hundar drömmer.
Jag drömmer väldigt ofta, men det är inte alltid fina drömmar, har vaknat många gånger av att något hemskt har hänt.
För att sedan ligga och försöka lugna andetagen.

Man kan inte låta bli att tyda.
Men sedan ska man dessutom förklara, hur det kan vara så.

Jag skickade ett sms till min kära vän Martina, att jag hade drömt om att folk dör nu en tid tillbaka.
Fick som svar att hon hade sett i en drömtydarbok att "det kan bero på en rädsla att släppa det obekanta"

Jag ska flytta, det är att släppa hela mitt barndomshem, till något nytt och i mina ögon skrämmande. Så där kan denna drömtydning stämma in.

Men är det så lätt att tyda drömmar, när vi inte ens vet vad drömmar riktigt är?
Finns så många teorier till varför du drömmer och varför drömtydning är båg.
Jag tror att drömmar är något utav en omstart av hjärnan, jag upplever många gånger i drömmen av saker jag oroar mig för, saker som har hänt eller något jag pratat om.
Som om hjärnan bearbetar information och visar små bilder till mig.

Sedan har vi det abstrakta i drömmar, kanske är det ett bevis på vår rika fantasi?
Att drömma om saker som sedan sker (vart där, tråkigt och skrämmande) kanske har det någon koppling till de känslor vi får när vi anar något?

Vad tror du?

Inga kommentarer: