1 oktober 2009

Och vad var det vi kallade för "Djurrätt"?

För ungefär två år sedan blev jag medlem i föreningen Djurens Rätt.
Vi hade djuretik i skolan och jag blev djupt berörd av hur djuren behandlades.
Efter en praktikperiod i Blekinge, lärde jag mig att mycket inte är som det ser ut.

Så ibland får jag hemtidningen "Djurens Rätt" och nu går jag snart ur den där föreningen.
Anledning? De vill bara att världens befolkning ska bli veganer, tidningen är väldigt aggressiv och de smutskastar all djurhållning. Ibland när man läser mellan raderna är det som att man kan se "människor bör inte ha med djur att göra alls"
Trött på detta, men har vart tålmodig tills nu.

Hästarnas kval, de finns på lantbruk, används som sällskapdjur och flåsar fram i TV varje kväll. Men inom djurrättsrörelsen har det vart ganska tyst om hästarna


Min första reaktion var "Jaha?" sedan läste jag denna artikel och blev mer och mer förbannad för varje ord som sades. Visst det fanns mycket sanning men sjukt mycket smutskastning emot hästägare.

... I fantasin är häst och ryttare i perfekt samspel och är som en enda levande varelse tillsammans, i verkligheten ser det dock annorlunda ut.
Istället för en finstämd kommunikation på hästens villkor utsätts hästar för träningsmetoder som bygger på våld och tvång...


Var inte det länge sedan?
Alla hästmänniskor jag känner lever för det bästa för sina hästar. Jag ser unga tjejer rykta sina hästar i flera timmar, läser som tjejer som kämpar för att hästen ska bli frisk, har en heeeel del solskenshistorier om hästar som fått en andra chans, om sorgen när ägarna måste ta "det" största och hemska beslutet.
Tvång förekommer, visst, men de nya ridlärarna kör på snälla, mjuka metoder, det är få lärare kvar i den gamla skolan.
De glömmer bort så mycket.

Det intressant är att det ofta inte finns en vetenskaplig grund för dem. De verkar som att människor tror att hästar fungerar på samma sätt som vi.


Ursäkta?!
Jag har läst den söta mysiga tidningen "Min Häst" och de har tagit upp sen jag började hur hästar fungerar, att de är flyktdjur, flockdjur och att de äter helst gräs och grönt.
Jag har gått en utbildning där alla fick lära sig att hästar har en annan matsmältning, och visst, många blev "upplysta" men vi fick ju lärdom, så det är klart det finns vetenskap bakom detta.
Alla foderkurser man kan gå? Att alla vet att en häst trivs bäst att gå ute året om?
Snälla....

Detta märks bland annat på många ridskolor. Där undervisning sker utan dialog


Okej, kan stämma att vissa ridskolor ser ut så, men varför nämner de inte de bra ridskolorna?

På hästhögskolor får nästa generation hästmänniskor sin hästutbildning.> Här får eleverna lära sig kratta grusgångar i fina mönster. Medans hästar står i boxar upp emot 20 timmar/dygn.


Jasså? Jag gick kanske en konstig hästutbildning där jag lärde mig om hur hästar fungerar, där många fick lära sig slå på tappskor, där vi fick kunskaper om hur man håller en häst frisk och skadefri...
Detta är ett skämt.

Känns som att Djurens Rätt denna gången har skrivit en artikel utan fakta.
Baserat på att alla hästar som inte går ute 24h om dygnet mår sjukt dåligt och är deprimerade. När jag känner lyckliga hästar som faktiskt inte går ute mer än kanske 8h om dagen.

Jag har börjat tröttna på Djurens Rätt nu, funderar starkt på att byta förening att stödja.
*andas ut lugnt*

Och ja, vissa saker de skrev stämmer, men de ska inte bara fokusera på det negativa för att behålla medlemmar.

Inga kommentarer: